dinsdag 20 augustus 2013

vondsten op een rommelmarkt in Deinze

Verleden weekend was ik naar een rommelmarkt gegaan, je kent dat wel, lopen snuisteren om op niets op zoek te zijn en bij wonder toch iets vinden.


Wel ik kan je zeggen dat ik het één en het ander gezien heb.
Waaronder deze blouse uit 1800. Deze is volledig met de hand gemaakt. Deze blouse werd gedragen door het rijkere volk, die zich wat kon veroorloven. Want de gewone mensen, de armen, droegen altijd zwart. De hogere stand kon zich eens een stofje uit een andere kleur met chiquere snit permiteren.


Tussen alle rommel, vond ik deze blouse zo uit het oog springen. Ik werd er zowaar naar toe getrokken.
Wat een kunstwerk. Ik mocht van de mevrouw die hem te koop aan bood voor 250€, een foto van trekken.


Zoals je kan zien heeft de blouse toch een roestvlekje, wat ik heel jammer vind. Er heeft een andere blouse met een gesp op dit  prachtig kledingstuk gelegen, en de tand des tijds heeft die gesp doen roesten, met dit als resultaat.
Voor zo'n blouse te maken, met de hand, is er toch veel engelengeduld voor nodig. Alles was ook perfect afgewerkt.


Wat ik ook gevonden heb, is deze prachtige kanten kraag.
Deze is ook afkomstig uit 1800. Er werd me verteld dat dit Brugse kant is, maar dat betwijfel ik. Volgens mij is het Ierse kant.
Voor dit prachtstuk werd 150€ gevraagd.

Zoals je kan zien aan de gevraagde bedragen, is dit veel geld. Ik heb het me dus ook niet aangekocht, maar ik ben wel al blij met de foto's die ik mocht er van trekken.

2 opmerkingen:

  1. Hallo lieve Karin,

    Ja van iets echt heel speciaals gesproken, amaai.Wat waren dat echte kunstenaars vroeger en ook een speciaal model,waar veel werk aan was.Een stof die waarschijnlijk niet schift.
    SCHITTEREND is deze bloes .
    Prachtig is ook je kraag en nog steeds wit,zo te zien .Ze profiteren wel om veel te vragen vind ik.
    Liefs Jacqueline XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterend Karin wat een prachtige blouse om zo iets te bezitten!!!
    Groetjes Baukje

    BeantwoordenVerwijderen